2011-03-17–07:00

A USS Liberty megtámadása

A történelem során a katonai-titkosszolgálati szövetségek tudtak ám furcsa helyzeteket produkálni. A szövetségesek néha egy kis borsot törtek egymás orra alá, fúrtak-faragtak-fűrészeltek becsülettel, ha érdekeik úgy kívánták. Ami azonban 1967. június nyolcadikán, egy csütörtöki napon délután történt a közel-keleti mediterrán vizeken, azóta is rengeteg találgatásra ad alkalmat a konteók szerelmesei között.

Lássuk tehát a USS Liberty igaz (?) történetét.

A tények nagyon röviden összefoglalhatóak, a helyzet pár mondatban felvázolható: a hatnapos háború negyedik napját írjuk; a Mitla-hágóban javában folyik a hadtörténelem egyik legnagyobb páncélos csatája, Jordánia már tűzszünetet kötött Izraellel és Egyiptom is a sebeit nyalogatja.

A US Navy (valójában az amerikai Nemzetbiztonsági Ügynökség –  National Security Agency, NSA) egyik felderítőhajója, a Hatodik Flottához tartozó, nyolcezer tonna vízkiszorítású, GTR-5 lajstromszámú USS Liberty nemzetközi vizeken tartózkodik, körülbelül 50 kilométerre az egyiptomi partoktól és ezerrel figyeli a környék – érthető módon meglehetősen élénk – arab és héber nyelvű forgalmazását, valamint az összes többi kommunikációt. A hajó sebessége szimbolikus: öt csomóval (kábé nyolc km/órával) gyakorlatilag sodródik a Sínai félsziget partvonalával párhuzamosan.

A fedélzeten (és a technikai helyiségekben) mindenki teszi a dolgát: a rádiófelderítők kagylóznak, a rejtjelfejtők rejtjelfejtenek, a szakácsok mosogatnak és a vacsorát tervezgetik, a pillanatnyilag teendő nélküli tengerészek hazarévednek; pár – szolgálaton kívüli – matróz az előfedélzeten elhelyezett nyugágyakban napozik.
Helyi idő szerint 14 óra előtt pár perccel az észak-keleti égbolton felbukkan két, Mirage-III típusú vadászgép, amelyek szárnyán az izraeli légierő felségjelzése látható. Két kört tesznek a hajó felett (időközben megérkezik egy harmadik gép, egy Mystère típusú vadászbombázó is), majd a három gép megtámadja a Libertyt. Lövik 30 milliméteres gépágyúval, dobnak rá bombát, majd – mintha mindez nem lett volna elég – még egy kis napalmot is szórnak a hajóra.
Negyed három körül a támadáshoz csatlakozik két (ugyancsak izraeli) könnyű járőrhajó is, amelyek torpedókat (hármat vagy négyet) lőnek ki a Libertyre – ezek közül az egyik be is csapódik a törzsbe. Az amerikai kémhajó – csodával határos módon – nem süllyed el, de az összesen mintegy 50 percig tartó mészárlásnak 34 halálos, valamint 164 sebesült áldozata van. Szemtanúk szerint a fedélzet úgy nézett ki, mint egy húsdaráló.

Mielőtt elkezdenénk felsorolni a különféle elméleteket, gyorsan pillantsunk vissza és ne legyünk restek feleleveníteni pár mozzanatot az előzményekről, hátha hozzásegítik az olvasót az objektívebb ítélet meghozatalához.

Előzmények

Az ötvenes évek végén a jenkik arra lettek figyelmesek, hogy a világtengeren folyó elektronikus hírszerzés területén a szovjetek komoly előnyre tettek szert (és hol volt akkor még a jól működő Echelon…); míg a nemzetközi vizeken nyüzsögtek a sarló-kalapácsos vörös lobogó alatt közlekedő, és hivatalosan „meteorológiai megfigyelőnek” meg „halászhajónak” nevezett alkalmatosságok (amelyek gyomrában annyi elektronika volt, mint egy közepes űrhajóban), addig az USA semmi hasonlót nem tudott felvonultatni. 1960-ban voltak gyenge próbálkozások (a „Muller” és a „Valdez”), majd az első komolyabb, maga a mai főhősünk, a Liberty.
Egy – első körben józannak és ésszerűnek tűnő – munkamegosztás keretein belül az NSA és a US Navy közösen üzemeltette; a nemzetbiztonságiaknak stratégiai, míg a haditengerészetnek taktikai és hadműveleti célú információkat gyűjtött. És mivel tudjuk, hogy mi a helyzet a közös lóval, bizony a Liberty háta is túros lett egy kicsit: a két „gazdaszervezet” között napirenden voltak a súrlódások, amikor a hajó konkrét feladatainak meghatározásáról és a végrehajtás módjáról esett szó.
1967 májusában a feszültség már több, mint tapintható a Közel-Keleten, és még az ovisok, sőt, a televíziók beszélgetős műsorainak biztonságpolitikai szakértői is látják, hogy itt hamarosan komoly balhé lesz. Május 24-én a Liberty utasítást kap Washingtonból, hogy menjen a spanyolországi Rota hadikikötőjébe, tankoljon fel üzemanyaggal, vízzel, élelmiszerrel
és álljon készenlétben. Június elsején délelőtt fedélzetére veszi az időközben repülővel az USA-ból átszállított tucatnyi NSA-nyelvészt és négy, pszicholingvisztikával és kommunikációval foglalkozó szakembert, majd délután elindul kelet felé, a konfliktuszóna irányába.

Ötödikén hajnalban Szicília partjainál jár, amikor kitör a háború. A parancsnok (William MacGonagle fregattkapitány) hirtelen úgy érezheti magát, mint teniszlabda egy különösen izgalmas mérkőzés közben: az NSA azt szeretné, ha a cirkusztól biztonságos távolságban, Kréta környékén foglalna el megfigyelési pozíciót és onnan hallgatózna, ezzel szemben a Navy arra noszogatja, hogy menjen minél közelebb a háborúhoz, mert őket (mármint a haditengerészeket) inkább a harcászati hírértékkel bíró, helyi adások tudják felizgatni, amiket csak a környékről lehet megfelelő minőségben rögzíteni, elemezni és értékelni.

Végül a rövid(ebb) távú érdekek érvényesülnek: a Liberty az egyiptomi partok közelébe merészkedik; szerdán, hetedikén este már ott ringatózik a Sínai félsziget partjainál. Éjfél után azonban (amikor Washingtonban még csak hetedike késő délután van) az NSA tiltakozása szárba szökken (vagy más magyarázat is lenne..?). Mindenesetre a Libertyt utasítják, hogy azonnal takarodjon a környékről. Mivel nincs visszaigazolás, az üzenetet még kétszer megismétlik másnap reggelig, de – mint utólag kiderül – a hajó nem kapja meg ezeket, vagyis továbbra is ott sertepertél a háború közelében, mígnem délután megérkeznek a Mirage-ok…  

Még szögezzünk le egy dolgot: azt, hogy az izraeliek támadták meg az amerikai hajót, az első percektől kezdve minden illetékes tudta; a zsidó állam hadserege 24 óra elteltével nyilvánosan és hivatalosan, az egész világ előtt elismerte a felelősségét (informálisan már egy fél óra múlva elvitték a balhét; a szemfüles Mose Dajan állítólag 15.00 órakor hívta a Pentagont azzal, hogy adódott egy kis probléma), tehát a konteók nem az elkövető személyére vonatkoznak, hanem a motivációkra, a mozgatórugókra, a szándékokra, az indítékokra, az okokra.

Akkor következzenek az összeesküvéselméletek.

1.) Az NSA-Navy szembenállás

A nemzetbiztonságiak úgy akartak bosszút állni a hatásköri vitában győzedelmeskedő haditengerészeten (emlékszünk: menjen közel vagy maradjon távol a kémhajó), hogy szándékosan nem tájékoztatták az izraelieket arról, hogy a partjaik közelében bóklászó hajó amerikai. Úgy voltak vele, hogy ha a Libertyre rálőnek a pattanásig feszült idegekkel a hadműveleti terület határaira vigyázó izraeliek, az jó lecke lesz a tengerészetnek. Ilyen tragédiára azonban ők sem számítottak.

A merészebbek még arra is vetemedtek, hogy az NSA szándékosan téves rádióüzeneteket sugárzott az izraeli vevőállomások felé, amelyek első körben ezért vélték ellenséges (arab) hajónak a Libertyt.

2.) Tévedés volt

Ez az izraeli hivatalos álláspont. Tel Aviv (vagy Jeruzsálem?) szerint a támadó pilóták összetévesztették a Libertyt a körzetben tartózkodó El Quseir egyiptomi szállítóhajóval, amelyről az az információjuk volt, hogy lőszert és haditechnikát visz a nagy córeszben lévő egyiptomi csapatoknak.

Ebben csak az a bibi, hogy az El Quseir egy kétezerötszáz tonna vízkiszorítású hajó, amit olyan profi katonák, mint az izraeli légierő pilótái csak heveny ittasság vagy pillanatnyi elmezavar során tudnának összetéveszteni egy háromszor akkora felderítő alkalmatossággal, arról végképp nem beszélve, hogy (a túlélő amerikaiak beszámolója szerint) az előírásos méretű csillagos-sávos lobogó (5 x 8 láb, vagyis 1,5 x 2,5 méter) bizony végig fel volt húzva az árbocra. Azt viszont nehezen lehet elképzelni, hogy a háború kellős közepén Tel Aviv részeg vagy ideggyenge katonákat küld egy éles harci feladat végrehajtására.

2004 júniusában a Jerusalem Post exkluzív anyagot közölt: a támadó repülőgépek egyikének pilótája, valamint a földi műveletirányító tiszt, Mushuel Kislev ezredes közötti rádióforgalmazás leiratát. Ebből idézünk:

(13.51) Kislev: Ha hadihajó, adjatok neki!
(13.53) NN (fegyverzeti tiszt): Figyelj! Ezek nem amerikaiak?
(13.54) Kislev: Kizárt!
(13.56) NN (pilóta): Mi ez?! Mi ez? Romboló? Járőrhajó? Mi a szar lehet ez?! Nem tudom azonosítani, de akárhogy is nézem, ez katonai hajó, ott a gépágyúja!
(13.57) – elkezdődik a támadás
(13.58) Kislev: Mi az isten történik itt? Ezek nem lőnek vissza?
(13.58) NN (pilóta): Nem, semmi reakció részükről…
(14.04) Kislev: Srácok, ha bármilyen kétely merülne fel, hogy ezek nem ellenség, ne folytassátok a támadást!
(14.05) Kislev: Utánanéztem, nyugodtan elsüllyeszthetitek…
(14.06) Kislev: Srácok, várjatok azzal az elsüllyesztéssel; a tengerészet közelebb szeretne menni, szemügyre venni azt a hajót!
(14.09) Kislev: Tényleg nem láttok valami kibaszott zászlót vagy felségjelzést?!
(14.09) NN (pilóta): Nem, zászlót nem látok, de megpróbálom leolvasni a lajstromjelzését; nem megy, nem megy, nagyon nagy a füst…
(14.15) Kislev: Hagyjátok abba, hagyjátok abba! Úgy tűnik, amerikai…


Eddig a részlet, ami nem takar fel a többi forrásból származó információra; az NSA-ból kiszivárgott értesülések szerint az izraeli forgalmazásban 14.42-kor még „egyiptomi hajónak” nevezi a Libertyt.
Egy amerikai bíró, Jay A. Cristol 2003-ban hivatalosan is kikérte az NSA-től azokat az anyagokat, amelyek a kelet-mediterrán légtérben az incidens idején tartózkodó, EC-121-es típusú amerikai
kémrepülőgép rögzített az izraeli pilóták közötti beszélgetésekből. Fort Meade-ből (az NSA központja) elég hiányos dokumentumok érkeztek, amelyek egyetlen olyan mondatot sem tartalmaztak, amelyek arra engednének következtetni, hogy bárki amerikaiként azonosította volna a Libertyt.

A US Navy által felállított vizsgálóbizottság amúgy ugyanezt a végső következtetést vonta le a kétnapos tényfeltáró nyomozás után: a case of mistaken identity. Téves azonosítási eset.

1977 szeptemberében a CIA akkori igazgatója, Stansfield Turner tengernagy exkluzív interjút adott az ABC televízió Good Morning America műsorának, amelyben határozottan kijelentette, hogy az általa vezetett cég információi szerint az izraeli kormánynak a támadás előtt nem volt tudomása a Liberty amerikai voltáról, és „a támadás nem volt rosszhiszemű” (the attack was not in malice).

3.) Szándékos, előre kitervelt támadás volt

Ez – a megrögzött antiszemitákon és Izrael-elleneseken kívül – az 1982-ben megalakult Liberty Veteránjainak Egyesülete (Liberty Veteran Association) kedvenc verziója, amúgy a legizmosabb (mármint a legtöbb alváltozattal ez rendelkezik) az összes közül.

3.1.) USA-Izrael összeesküvés

Eredetileg arra számítottak, hogy nem marad túlélő, és akkor majd Egyiptomra lehet fogni az egészet. Ez akkora nemzeti felháborodást okoz majd az USA-ban, hogy a washingtoni kormány „kénytelen lesz” atomcsapással válaszolni, így körülbelül száz évre bebiztosítják a zsidó állam fennmaradását. Ezt támasztja alá az is, hogy amikor amerikai mentőgépek indulnak a helyszínre törökországi támaszpontokról, első körben visszafordítják őket. Peter Hounam, a Sunday Times egykori újságírója még azt is tudni véli, hogy a művelet fedőneve Cyanide (Cián) volt.

A túlélők között volt egy rádióstiszt is, aki eskü alatt állította, hogy a támadás teljes ideje alatt a kimenő adásaikat 100 százalékos hatékonysággal zavarták, márpedig erre – mondta az illető – kizárólag amerikai technológiával, amerikai háttérrel és amerikai információkkal kerülhetett sor, figyelemmel arra, hogy a Liberty a legkorszerűbb technológiai vívmányokkal volt felszerelve.

3.2.) Izrael egyedül tehet róla

A zsidó állam előzetesen a saját hírszerzésétől értesült arról, hogy a Liberty a környéken lesz, az amerikaiak nem tájékoztatták őket. Már ezért is morcosak voltak, de aztán befutott hozzájuk a hír, hogy a Libertynek olyan bizalmas utasítása van Washingtonból, hogy „ne hagyja Izraelt túlnyerni magát a háborúban”. Ezt Dajan úgy értelmezte, hogy amikor az izraeli csapatok elérik a Szuezi-csatornát (vagy már hamarabb), a Liberty le fogja adni a drótot az araboknak (egyiptomiaknak és szíreknek) az izraeli hadmozdulatokról és tervekről, ha úgy látják, hogy nagyon jól állnak a dávid-csillagos katonák. Konzultál Lévi Eshkol miniszterelnökkel és megszületik a döntés: a Libertyt ki kell iktatni.
Ezt a koncepciót hirdeti például John Loftus amerikai jogász és egykori katonai hírszerző a The Secret War Against the Jews: How Western Espionage Betrayed the Jewish People (A zsidók elleni titkos háború: hogyan árulta el a nyugati hírszerzés a zsidó népet) című, 1994-ben megjelent könyvében. Szerinte a legnagyobb titok, amit a
Cáhál (az izraeli hadsereg) nagyon védett, az volt, hogy miután délen szétzúzták az egyiptomiakat, az ejtőernyősökkel és a többi különlegessel az élen megindulnak észak (a Golan-fennsík) felé.

Az összes hozzáférhető lehallgatási anyag elemzéséből az ABC volt külpolitikai újságírója, James Bamford írt egy könyvet 2002-ben (Body of Secrets – A titkok teste/testülete); az ő következtetései is azok, hogy Izrael szándékosan és tudatosan támadott meg egy amerikai hajót.

Azt azért ne feledjük, hogy (becslések szerint) a Liberty-incidenssel kapcsolatos anyagok legalább 50 százaléka még mindig minősített, az USA-ban és Izraelben egyaránt. Bármi is legyen a megfejtés, abban biztosak lehetünk, hogy mindkét államnak van bőven rejtegetnivalója az üggyel összefüggésben.

Paradox módon a Liberty-incidens nemhogy összeugrasztotta volna az USA-t és Izraelt, hanem ellenkezőleg: közeledés következett be a két állam politikusai és katonái között. Tel Avivnak (Franciaország távolodása miatt) égető szüksége volt egy másik nagy nyugati szövetségesre, Amerika pedig (a vietnámi és dél-amerikai pofonok után) örült annak, hogy egy olyan szövetségesre tesz szert, amelyik komoly katonai győzelmet aratott a szovjetek nagy kedvencei, vagyis több arab ország felett. A harci dicsőségből nekik is jutott egy kevés.

És akkor következzenek a kommentek, amelyek felett szúrós szemmel fogok őrködni, nehogy a hozzászólások elmenjenek egy nem kívánt, inkorrekt és gyalázkodó irányba. Véleménye persze mindenkinek lehet, de sem az elvakult Amerika-gyűlölők, sem az antiszemiták közhelyeire nem vagyunk itt kíváncsiak. Köszönöm.

Ápdét: a Liberty-konteók 29%-kal kibővített verzióját elolvashatod a 2014. május 24-én a könyvesboltokba kerülő Konteó2-ben, további 29 válogatott összeesküvés-elmélettel együtt.

 

Kategória: EgyébCímkék: , , ,

99 hozzászólás

Szólj hozzá

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

 99. déjvid — 2019-09-18 19:02 

Valami szemet szúrt nekem most:

„Június elsején délelőtt fedélzetére veszi az időközben repülővel az USA-ból átszállított tucatnyi NSA-nyelvészt és négy, pszicholingvisztikával és kommunikációval foglalkozó szakembert, majd délután elindul kelet felé, a konfliktuszóna irányába.”

Ők ugye a dolog jellegéből fakadóan arabok és zsidók. Vajon mind túlélték a támadást…?

Mondjuk egy arab nyelvész teszi a dolgát az USA-ért, de néha beszél a szírekkel is. Izrael ezt nem teszi szóvá, mert akkor dekonspirálódna a másik nyelvész, aki meg Izraellel beszél. Szóval inkább kilövik a hajót…

…vagy ez meredek? 🙂

 98. fonak — 2017-06-14 18:55 

Norman Finkelstein szerint a magyarázat egyszerűbb, és nem feltétlenül racionális:

„Saját hipotézisem szerint ez [mármint a hatnapos háború, – a ford.] Izrael nagy pillanata, a zsidó emberek csúcsa, egy közös paroxizmus-orgazmus. Mindegyik haderőnem ki szeretné venni a részét az akcióból. A légierő, a hadsereg, a haditengerészet.

A haditengerészet még nem látott valódi harcot. Ahogy a háború lassan vége felé közeledett, valószínűleg aggódni kezdtek a dicsőségből való megérdemelt részesedésükért. Azért, hogy hogy kivehessék a részüket a zsidó nép bosszújában a gójokon.

Ne feledje, az izraeliek nem csak az arabokat utálják. Ők egy örök háborúban vannak az összes gójjal. Az összes gój holtan szerette volna látni a zsidókat. Csak olvassa Daniel Goldhagen-t, ha kétségei vannak efelől. Az amerikaiak gójok. Megtagadták a holokauszt elől menekülő zsidók beengedését. Nem bombázták az Auschwitzba vezető vasútvonalakat. Még ők is azt kívánták, hogy minden zsidó pusztuljon. Most beleavatkoznak a mi háborúnkba, ideküldenek egy kémhajót a vizeinkre, megpróbálva visszatartani minket a dicsőség pillanatában. B.szódjanak meg az amerikaiak! B.szódjanak meg a gójok! Éljenek a zsidók!

Az izraeli haditengerészet az USS Liberty elleni izraeli légitámadások között torpedózta meg a hajót. Nekik is meg kellett fürödniük a hamis heroizmusban, hogy ők is megbosszulják a zsidók ezredéves szenvedéseit. Mindenkinek kijárt a 15 perc vérontás a zsidó mártírok emlékére.

Én vagyok az első, aki elfogadja a hiányosságokat a hipotézisemben, de valószínűleg közelebb van az igazsághoz, mint egy racionális indíték.”

 96. miazhogynagyonis — 2014-08-25 00:09 

Amúgy az is érdekes lehet mit keresett napalm a zsidrák gépeken?
Kire akarták azt felhasználni?

 95. albu — 2014-08-22 18:43 

@tiboru: „Jiftach Spektor azonban szakított ezekkel a trendekkel, 2009-ben megjelent emlékirataiban kíméletlenül írja le az igazságot, nem kerülve meg saját és társa hibáit, illetve az izraeli oldalon elkövetett háborús bűnöket sem. Elismerte többek között azt is, hogy téves azonosítás miatt ő sorozta meg az Egyesült Államok USS Liberty nevű hajóját 34 tengerész halálát okozva, de beszámol olyan esetről is, amikor társai, legnagyobb megdöbbenésére egyiptomi foglyokat lőttek agyon.” http://jobbegyenes.blog.hu/2014/07/15/jiftach_spektor_izrael_igazi_hose

Javaslatok a honlapfejlesztéshez:
1. Ha félkész egy hozzászólás, és akkor kattintok egy korábbi alá a válasz linkre, akkor ne törölje ki, amit már összeszerkesztettem.
2. Chrome 36-ban nem sikerült belépnem. Ez egy IE10, amiben igen.

 94. exgumitalp — 2012-10-19 12:57 

A srácok a hajón vagy lusták voltak felhúzni a csillagos-sávosat, vagy direkt nem akarták felfedni a kilétüket, hogy a megtépázott arab haditengerészet esetleg baráti hajónak vélve őket, nehogy rájuk ugorjon. Azaz rejtőzködve próbáltak lehallgatni, ami az izraelita mirázsokkal szemben nem jött be.
Tehát szvsz hiba és téves azonosítás miatt lettek „baráti tűz” áldozatai. Amikor meg már az árbocrúd tövig égett a napalmtól hiába is próbáltak rá felhúzni, akár egy fehér bugyogót.

 93. sanyandy — 2011-06-07 10:22 

37. és 39. hsz-hez:

A MIG-25 mindkét prototípusa repült már 1964-ben. Az átalakított változat (valamelyik) 1967-ben gyorsasági világrekordot ért el. Simán elképzelhetőnek tartom, hogy a 6 napos háború előtt mitteszisten véletlenségiből éppen Izrael felett repkedett. Ha az atombomba-változathoz ezt továbbgondolom, akkor felderítőrepülés volt a reaktor felett. Aztán sok-sok évvel később elszólták magukat, egy teljesen ártatlan ünneplésre készülve.

Off: Jön a kérdés, amire a helyes választ még véletlenül sem fogadja el. Néha komolyan elgondolkodom, hogy valóban tudok-e egyáltalán számolni. 🙂

Robotellenőr

Jaj, jaj, jaj! Nem lett jól beíródva az ellenőrző kérdés válasza! Ez nem jó, mert a rendszer azt fogja hinni, hogy spammer vagy (ugye nem vagy?), az pedig nem volna jó.

Légyszíves haladj vissza a kommenthez, és próbáld újra.

 92. siridar — 2011-03-22 01:11 

[hentess88](#11243545): Jó kis kamerái lehettek, ha 50 kilométerre a parttól fel tudták venni, hogy a parton az izraeliek civileket gyilkolásznak.

 91. hentess88 — 2011-03-20 12:47 

Én azt olvastam, hogy azért lőtték szét a hajót a bibsik, mert közben a parton civileket gyilkolásztak egy menekülttáborban, és ezt a Liberty felvette

 90. szerjóska — 2010-08-07 23:20 

tehát végülis a 3.2-es verziót támogatnám.

 89. szerjóska — 2010-08-07 23:18 

nem lehet, hogy az izraeli katonai hírszerzés megtudta, hogy szivárog ez a csupacsodafül Liberty? mondjuk valami propalesztin rejtjelező? neadjisten valami Iván? aztán gondolták megoldják a szivárogtatást egy erőteljes (de tévedésnek magyarázható) pofonnal, az amcsikkal meg majd megegyeznek, hiszen végülis (ezen elgondolás mentén elindulva) ők adták fel a labdát, Izrael csak lecsapta. a napalmot én sem értem, gondolták kiirtják a Liberty buja őserdei vegetációját?

az Egyiptom amerikai lebombázására készített casus belli egy kicsit sántít, mert azért az orosz medve minden szemét a térségre irányította, az amcsik meg mindent akartak csak eszkalációt nem, és ezt Izrael is nagyon jól tudta. ha meg kiderül, hogy ők süllyesztettek, csak próbálták az egyiptomiakra kenni, önző érdekekből, akkor a fehérfejű rétisas bizony nem hadianyagot ad, hanem hadicsapást mér. szvsz. az, hogy közösen tervelték ki, szintén kicsit furcsa, nem értem miért lett volna az amerikaiaknak érdeke egy eszkalálódó, Washington nyílt, Moszkva háttérben történő támogatásával (egyik és másik oldalon) megvalósuló regionális csetepaté. szvsz.

 88. eMM2 — 2010-07-11 09:52 

@saul:

Azért a Liberty nemzetközi vizeken „ólálkodott”.

 87. Bio74 — 2009-04-17 13:17 

Bocs, valamit nem értek:

Ha megsemmisítésre játszottak, felszíni hajó ellen, akkor miért ilyen fegyverzetet vittek? Vagy gyengébbek voltak hadászati tudásilag, mint az emlegetett Argentinok? Pláne napalmot?

Másrészről, ha gépágyúval lőnek egy hajót, szép hosszú rácsapásokkal, nem ildomos a hajó mellett bármivel is úszkálni.

 86. saul — 2009-04-13 13:29 

xenuka 2009.04.13. 08:41:30

Nekem mindegy, hogy a zsidók vagy az amerikaiak baszták el. Néhány amerikai meghalt, néhány másik ország háborúja közben. Hol itt a gond?

Végülis ez így igaz, mit ólálkodtak ott.

Frissen megfújt ország, érzékeny háborus idöszak, persze hogy odacsaptak. Most van kb. 850 USA-támaszpont, ki gyözi ott is az állandó névsorolvasást…

 85. budaa — 2009-04-13 09:49 

@Repülő Majom: én ott találtam a blogra 🙂

 84. xenuka — 2009-04-13 06:41 

Nekem mindegy, hogy a zsidók vagy az amerikaiak baszták el. Néhány amerikai meghalt, néhány másik ország háborúja közben. Hol itt a gond?

 83. saul — 2009-04-13 05:41 

Israel mindig is nagy volt az uttólagos mediafeldolgozásokban, ez az a ritka eset, amit nem igazán sikerült kidumálni. A januári gázai esetnél, ahol szétcsapták a lehetséges palesztin infrastrukturt, s sikerült a nemzetközi mediát borzolni a piknikezö nézelödök látványával, szóval erröl is már megkezdödött a bemese, hogy „tulajdonképpen nem is volt civil áldozat”.

 82. Urteil — 2009-04-12 12:02 

Érdekes módon az NSA-tól kikényszerítették 2003-ban, az izreli rádiforgalmazás lehallgatását:

http://www.nsa.gov/public_info/_files/uss_liberty/audio_trans_105.pdf

7. oldal, 815: ha arabul beszélnek xx-be szállítsák őket, ha angolul akkor yy-ba.

Honnan tudták vajon, hogy angolul beszélnek?

A hajó kommunikációját folyamatosan zavarták. Erre Egyiptom nem lett volna technikailag képes.

A földközitengeri 6. flottától a segítségükre érkező gépeket visszahívták.

http://www.bbc.co.uk/bbcfour/documentaries/features/dead_in_the_water.shtml

http://www.youtube.com/watch?v=Ujoc1DYjuPE

 80. azIstenostora — 2009-04-07 20:05 

A U.S.S. Liberty elleni támadás szándékos és tudatos volt.Tudták,hogy amerikai hajó.A cél a hajó és a legénység teljes megsemmisitése lett volna,hogy utána rákenjék Egyiptomra,igy a jenkik Egyiptommal hadba léptek volna.A Liberty jelezte a támadást és segitséget kért a közelben lévő rep.anyahajótól,(U.S.S.Saratoga)mely riadóztatta a vadászgépeit.Valamiért a gépeket visszarendelték .(Valószinű,hogy a Pentagon parancsára.A parancsnok admiral Mccain,John McCain szenátor apja.)A vadászgépek és a torpedónaszádok támadása után izraeli helikopterek fedélzetükön deszantosokkal közelitették meg a Libertyt,hogy végezzenek az amerikai zászlót kétségbeesetten lengető legénységgel.(A naszádok a legénységet is lőtték,(amerikai tengerészegyenruhában) és a mentőcsónakokat is.(háborús bűntény.)

A helikoptereket hirtelen visszarendelték,mert hirt kaptak (az irányitók) hogy segitség érkezik az amerikaiaknak.Mivel nem sikerült megsemmisiteni a Libertyt,igy keletkezett a „téves támadás”,ami üres hazugság.

http://www.gtr5.com/summary_of_events.htm

 78. Rommel28 — 2009-04-03 20:13 

Egy kicsit mindenki le van maradva az azonosítással kapcsolatban. Az egyik izraeli pilóta a támadás előtt egyértelműen azonosította, hogy a hajó USA zászló alatt hejózik. ekkor azt mondták neki, hogy az mindegy, támadja meg. A pilóta megtagadta, és visszarepült Izraelbe. Ezért a tettéért ha jól tudom 18 évet kapott hazaárulásért.(nem tudom, hogy le kellett-e ülnie mindet)

 77. ZöPö (inda) — 2009-04-02 07:40 

@Cs: Várj, azt hiszem, az lehet a baj, hogy Eastbay1 vagy mások a filmekben látott, önirányító-manőverező torpedóra gondolnak, amilyeneket pl. Sean Connery kerülget a „Vadászat a Vörös Októberre”-ben. Nos, NEM, a Libertyre kilőtt öt torpedó nem ilyen volt. 🙂

 76. Cs — 2009-04-01 13:08 

@Eastbay1:

„Mert azért az elég rossz szöveg, hogy 3-4-ből csak 1 talál el egy ilyen qrva nagy hajót.”

————————

Nem rossz szöveg. A topedó viszonylag lassú szerkezet. Van ideje a célpontnak manővereznie. Régi eljárás volt, hogy ha több egység indított torpedót, akkor legyező alakban indították őket, így lefedtek egy területet velük, mondván, hogy csak nem tudja az egyiket elkerülni a célpont.

 75. ZöPö (inda) — 2009-04-01 05:03 

@housemd: Megpróbálom még egyszer felhívni rá a figyelmet: nem csak repülőgépekről lőtték a Libertyt. Mikor elmentek a repülőgépek, jöttek helyettük a torpedóvető hajók. Kilőttek öt torpedót, amiből egy durván el is találta a Libertyt. Koncentráltan lőtték géppuskával a kazánok feltételezett helyét.

Nem, azt a hajót nem elkergetni vagy megállítani akarták, hanem elsüllyeszteni, mégpedig gyorsan.

 74. Passz — 2009-03-28 20:43 

Amúgy kiválóak a posztok,nagyon szórakoztatóak…

 73. Passz — 2009-03-28 20:41 

@Ahmet: A Golán-fennsíkról kiválóan szét lehet lőni az észak-izraeli településeket, mivel kissé magasabban van, mint azok. Na meg persze Damaszkusz…

 72. Empty — 2009-03-25 21:09 

@harci kanyar:

Én azt hallottam, hogy egy volt náci konspirációja volt, hogy a nácik konspiráltak volt az ufókkal.

 71. harci kanyar — 2009-03-25 13:08 

Jó kis blog. Legközelebb az Operation High Jump kéretik górcső alá, az ufo-náci konspirációkból meg az okkultizmusukból zaftos történetek egész sora kerekedhet.

 70. tiboru — 2009-03-24 21:10 

@xxx_xxx:

Hát igen, ahogy a régi katonaszólás is mondja:

„Néha sokkal könnyebb elnézést kérni, mint engedélyt…”

 69. Nash vs. Keynes — 2009-03-24 01:19 

ma épp az amcsik belgrádi kínai nagykövetség elleni támadása kapcsán került szóba a tévében, hogy néha bizony vannak ilyen megoldások. Utána bocsánatot kérnek és kész.

Az a rész amúgy nehezen hihető, hogy egy akármilyen (kezdő) izraeli pilóta rendes azonosítás nélkül nekiesik egy akkora hajónak. Pontosan azért mert mi van ha amerikai vagy orosz. Azért nem olyan nagy ördöngősség észrevenni egy amerikai zászlót..

 68. Rollende Landstrasse — 2009-03-23 12:59 

Általában az elméletek közül mindig a legegyszerűbb bizonyul igaznak. Szerintem is tévedés volt. A háború izgalmában még a jól felkészített izraeli pilóták is elcseszhették, főleg úgy, hogy alapvetően nem hajók ellen képezték ki őket.

 67. housemd — 2009-03-22 17:06 

Talán nem vág a blog profiljába, de az emberi hülyeségben sokkal inkább hiszek, mint az összesküvésekben. Az izraelieknek sok kiváló pilótájuk volt, de feltehetően egyik sem volt gyakorlott hajók azonosításában – honnan is lett volna, ellenfeleiknek nem volt számottevő flottájuk. Ha komolyan „előre megfontolt szándékkal” rámennek, akkor nem csak gépágyúkkal sorozzák, meg napalmmal (nem az a hajók elleni fegyver), hanem szinte bármi mással. simán csak elcseszték.

 66. SchA — 2009-03-22 12:58 

@proletair:

„A többi 5 bizony a Skyhawk-ok igen egyszerű bombáinak lett áldozata.”

Utánanéztem kicsit a dolgoknak, nehogy pontatlanságokat írkáljak.

Valóban, 1982-ben összvissz 5 db Exocet-je volt az argentinoknak, a többi hajót bombákkal kapták szét.

Node – Falklandnál a Skyhawk-ok 500 illetve 1000 fontos bombákat dobáltak a brit hajókra, egy gép akár 3 darabot is egyszerre.

A USS Liberty-re a leírás szerint nem dobtak bombát:

„Within a few short moments, and without any warning, Israeli fighter aircraft launched a rocket attack on USS Liberty. The aircraft made repeated firing passes, attacking USS Liberty with rockets and their internal cannons. After the first flight of fighter aircraft had exhausted their ordnance, subsequent flights of Israeli fighter aircraft continued to prosecute the attack with rockets, cannon fire, and napalm.”

Rakétákkal, gépágyúval és napalmmal lőttek a hajóra, és egy cseppet sem fogták vissza magukat. A megsemmisítésre mentek.

 65. proletair — 2009-03-21 21:54 

@SchA:

Ha el akarták volna süllyeszteni azt a hajót, akkor megteszik. Valszeg le lettek állítva, és valóban, a fegyverzet sem volt tipikusan hajók elleni.

Falklandnál az exocet rakétákkal 2 hajót süllyesztettek el(HMS Shefield, Atlantic Conveyor) Super Etendard gépekkel. A többi 5 bizony a Skyhawk-ok igen egyszerű bombáinak lett áldozata.

És hogy honnan veszem hogy harcképzett veteránok voltak? Sehonnan. Csak úgy okoskodtam, hogy ilyen gépekkel zöldfülű újoncok csak nem repülnek.

 64. pooh_aki_pooh_volt_a_regiszt_elott — 2009-03-21 20:06 

@SchA: csatlakozom, nem olyan egyszerű elsüllyeszteni egy ekkora hajót.

érdemes megnézni például ezt itt:

http://www.lockport-ny.com/Pictures/atlarge2.htm

 63. SchA — 2009-03-21 19:11 

@Ren42:

„Többszáz kilóméter óránkénti sebességnél azért nem annyira triviális bármi azonosítani”

1. Egy vadászpilótának azért illik erre képesnek lenni.

2. Az izraeli hajók és helikopterek nem mentek többszázzal.

3. Az izraeliek tudták, hogy a hajó a térségben lesz, már napokkal előbb, és többször is azonosították felderítő gépekkel.

4. A támadás alatt a legénység felhúzott egy még nagyobb amerikai zászlót, mondjuk eredmény nélkül.

„Az izraeliek szétlőtték a mentőtutajokat jellegű dolog erősen antiszemita propaganda”

Tudtommal ezt a túlélők mesélték. Erősen kétlem, hogy aljas megfontolásból terjesztettek propaganda-hazugságokat.

@proletair:

„Most így olvasva az előző pár kommentet, felvetődött bennem a kérdés: ha el akarták az izraeliek süllyeszteni a hajót, akkor miért nem tették?”

Nem volt hozzá megfelelő fegyverzetük + az amerikai legénység is elég képzett volt?

„Tudniillik a zsidó pilóták kiválóan képzett harcedzett veteránok voltak, akik nem először voltak bevetésen.”

Izraelnek elég sok pilótája volt (és van), és ’67-ben mindegyikük „a levegőben volt” szóval honnan veszed, hogy a szóban forgó pilóták veteránok lettek volna?

„A 3 gép azért többet is elérhetett volna. (összevetés képpen Falklandnál az apró argentin Skyhawk-ok nagyobb pusztítást csináltak, pedig erősen lőtték őket)”

Összevetésként Falkland 1982-ben volt, teljesen más fegyverzet, teljesen más gépek, messziről sem lehet a kettőt egy lapon említeni.

(pl ott Exoceteket használtak nem nyomorult napalmot vagy 30 milist.)

 62. SchA — 2009-03-21 18:41 

Mi ebben az összeesküvés-elmélet?

Az IAF szétlőtt egy egyértelműen azonosítható, amerikai zászló alatt hajózó egységet, valószínűleg OPSEC megfontolásokból, ballisztikus ívben le*arva a tényt, hogy szövetséges állam hajójáról van szó.

Emlékeim szerint hasonlókat az 1948/49-es háborúban is eljátszottak brit repülőkkel.

A megsemmisítésre mentek, nem akartak túlélőket.

Inkább az a „konteo”, hogy az amerikai vezetés miért nem küldött légitámogatást, mert az biztos, hogy a Liberty küldött segélykérést, illetve hogy a finom diplomácia eszköztárát elővéve, amerikai gépek miért nem lőttek ki 1-2 „nem egyértelműen azonosítható” izraeli célt, mondván, „Bocs, azt hittük, egyiptomiak”.

 61. proletair — 2009-03-20 21:10 

Most így olvasva az előző pár kommentet, felvetődött bennem a kérdés: ha el akarták az izraeliek süllyeszteni a hajót, akkor miért nem tették? Tudniillik a zsidó pilóták kiválóan képzett harcedzett veteránok voltak, akik nem először voltak bevetésen. A 3 gép azért többet is elérhetett volna. (összevetés képpen Falklandnál az apró argentin Skyhawk-ok nagyobb pusztítást csináltak, pedig erősen lőtték őket)

 60. ZöPö (inda) — 2009-03-20 19:57 

@Ren42: Szerinted mire kellett a napalm És mire kellett a Libertyre kilőtt öt (5) torpedó? Miért kellett a Libertyt koncentráltan a kazánok tájékán lőni?

NEKEM ne gyere az antiszemitizmussal, nagyon kérlek.

 59. Empty — 2009-03-20 17:02 

@Ren42:

Rajtad kívül szerintem senki nem mondta, hogy el akarták süllyeszteni… 🙂 Ja, és hogy kerül ide az antiszemtizmus?

 58. Ren42 — 2009-03-20 16:34 

3.2b: azért akarták az izraeliek elsüllyeszteni, mert a Liberty lehallgatta azokat a rádióbeszélgetéseket, amikből kiderült, hogy egy rengeteg hadifoglyot mészároltak le.

Egyébként én a téves azonosítást nem tartom olyan lehetetlennek. Az izraeli pilóták nem tudtak róla hogy ott lehet nem ellenséges hajó (ha jól tudom az izraeliek tudtak a Libertyről, de a támadás reggelén „levették a térképről”, tehát a pilóták már nem tudhattak róla). Ha tényleg annyira el akarják süllyeszteni, akkor nem gépágyúval lövik és nem napalmot dobnak rá és főleg nem hagyják félbe. Többszáz kilóméter óránkénti sebességnél azért nem annyira triviális bármi azonosítani, illetve az első néhány találta után a füst gyakorlatilag lehetetlenné is tette. Az izraeliek szétlőtték a mentőtutatajokat jellegű dolog erősen antiszemita propaganda, egyszerűen a hajót lőtték, ennél kisebb dolgra nem igazán lehet pontosan célozni.

 57. charlie — 2009-03-20 11:10 

@Eastbay1: a népirtási profiljukba belefér a tömegpusztító fegyverek. Bár, talán a biológiai fegyverek jobban bejön azoknak.

 56. Eastbay1 — 2009-03-20 10:19 

@charlie: Hatalmas összegben mertem volna fogadni, hogy előbb-utóbb valaki ezt fogja mondani:D

 55. proletair — 2009-03-20 09:34 

@charlie:

ha atomja nincs is, Szent Antiochiai Kézigránátja az van:)

 54. bmiky31 — 2009-03-20 08:55 

Szerintem Izrael szépen kihasználta a lehetőséget, hogy odasózzon egyet az USA-nak, amiért a szuezi háborút (1956)leállította.

 53. charlie — 2009-03-20 07:25 

@Eastbay1: honnét veszed, hogy Vatikánnak nincs nukleáris fegyvere? Bármi megeshet. Amilyen álszentek, még ez is.

 52. Repülő Majom — 2009-03-19 23:02 

@Empty: Bocsi, akkor csak én nem találkoztam vele :). Pedig egy csomó isten látja a lelkemet, gyakran bújom a zindexet (szakmai ártalom :)).

 51. Empty — 2009-03-19 22:51 

@Repülő Majom:

Hát ez azért nem tûnt fel, mert minimum minden 2. poszt kint volt. 😉

 50. Empty — 2009-03-19 22:50 

@MTi:

Ez nem is rossz ötlet. Az amcsik mondták is nem hivatalosan, hogy bocsi, véletlenül legázoltuk a tornyát, s megbokrosodott 2 torpedónk is. 🙂

 49. Repülő Majom — 2009-03-19 22:40 

Ja, és bocs az OFF-ért :).

 48. Repülő Majom — 2009-03-19 22:40 

Hehh, most találtam csak erre a blogra. Azt hiszem, NAGYON rátaláltam, hirtelen engem is elfogott a paranoia: SENKINEK NEM TŰNT FEL, HOGY EZ A BLOG SOHA NEM KERÜLT KI AZ INDEX FŐOLDALÁRA??? Na ezt magyarázzátok meg nekem, pajtikáim!

 47. MTi — 2009-03-19 22:36 

Esetleg a Dakar elsüllyedése/elsüllyesztése lehetett a bünti Izraelnek a Liberty miatt?

 46. Eastbay1 — 2009-03-19 19:48 

@Zig Zag: Biztos, hogy feltűnt volna, ha így történt volna. De az is tuti, hogy nem kürtölik világgá, hogy „balf@szok voltunk, elveszítettünk egy tengeralattjárót meg egy hajót, akik éppen kémkedtek és egyéb ármányos cselekedekre készültek”. Mint ahogy azzal sem dicsekedtek sosem, hogy több tucat atomtöltet esett le a kamionokról az évek során. (Most meg csodálkoznak, hogy lassan már csak a Vatikánnak nincs atomfegyvere.)

 45. Empty — 2009-03-19 19:37 

Na, fene tudja:

,,The chief spokesman of the Russian Air Force, Col. Aleksandr V. Drobyshevsky, confirmed that Soviet pilots, in the USSR’s most-advanced MiG-25 „Foxbat” aircraft, flew highly-provocative sorties over Israel’s nuclear facility at Dimona in May 1967, just prior to the Six Day War.”

dic.academic.ru/dic.nsf/enwiki/154824

,,Russia confirms Soviet sorties over Dimona in ’67”

http://www.jpost.com/servlet/Satellite?c=JPArticle&cid=1187779146277&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull

 44. Empty — 2009-03-19 19:10 

@tiboru:

Kissé én is csodálkozom.

Több forrás is megerôsíti, hogy 1971-ben két MIG25 berepült Izrael légterébe, s nem sikerült a Phantomooknak elfogni.

Szerintem 1971-et keverték 1967-el. Fôleg, hogy az RB változatról van szó a cikk szerint.

 43. eldiablomismo — 2009-03-19 18:59 

Kassa bombázása, meg ilyenek mikor kerülnek sorra? Fene tudja, de én már kezdem unni a zsidókat.

 42. tiboru — 2009-03-19 18:12 

@Zig Zag:

🙂

 41. Zig Zag — 2009-03-19 17:41 

@Eastbay1: nem hiszem, hogy ne tünt volna fel előbb-utóbb, hogy hiányzik az US Navy egyik tengeralattjárója is a leltárból. Nem mondhatták, hogy bocs elvesztettünk egyet pont most, amikor a Mose Dajan Művek az egyik felszíni hajónkat is sz@rrá lőtte.

 40. Zig Zag — 2009-03-19 17:35 

@Empty: nem semmi, hogy lepörzsölték a festéket a hajóról

 39. tiboru — 2009-03-19 17:07 

@Empty:

MiG-25-ös 1967 első félévében, izraeli légtérben?

Hm…

 38. Empty — 2009-03-19 16:27 

@Empty:

A szovjetek állítólag tengeralattjárókat küldtek, lehet hogy egyikük volt a Liberty alatt. 🙂

(Tényleg a Liberty elvileg alkalmas volt tengeralattjáró felderítésére?? Mert nem erre volt felkészítve.)

 37. Empty — 2009-03-19 16:24 

@Empty:

Illetve inkább ez:

http://www.mult-kor.hu/cikk.php?id=18235

,,Az orosz légierő most először erősítette meg azt a híresztelést, hogy nem sokkal a hatnapos háború előtt szovjet MiG-25-ösök repültek Dimona fölé.”

 36. Empty — 2009-03-19 16:22 

vilag.transindex.ro/?hir=6401

,,A Szovjetunió provokálta ki az 1967-es hatnapos háborút izraeli szerzők szerint”

🙂

 35. proletair — 2009-03-19 16:02 

@tiboru:

tényleg. Előbb a légi erejük lett megszüntetve, aztán ahogy írtad, a Mitla-szorosban a szárazföldi erejük kap leckét modern hadviselésből.

ezek az egyiptomiak inkább voltak szájhősök, mint vitézek

 34. Eastbay1 — 2009-03-19 15:55 

@ZöPö (inda): Jó hát gondoltam, hogy nem szó szerint alatta:) Egyébként porrá zúztad az én kis aprólékosan kidolgozott konteomat, legyél boldog:D

 33. tiboru — 2009-03-19 15:50 

@proletair:

Szegény egyiptomiak akkor már mindennel el voltak foglalva, csak elektronikus zavarással nem… Akkorra szerintem még sárkányrepülőjük sem maradt, ha jól emlékszem a vonatkozó hadtörténeti előadásra 🙂

 32. Empty — 2009-03-19 15:43 

Israeli Mystere Jet Attacking

http://www.gtr5.com/image-viewer.htm?gallery/during/lg0078.jpg

Az amerikai felderítô gépek nyilván észlelték a támadó gépeket tehát alapvetô kérdés miért nem figyelmeztették ôket.

– Valaki zavarta a kommunikációt.

Számomra csak a proletair által felvetett arab-szovjet változat a logikus.

Persze nem minden logikus.

 31. proletair — 2009-03-19 15:31 

@ZöPö (inda):

most azon töprengek, mi értelme lett volna felségjelzés nélküli gépekkel támadni. Mirage III-ast és Mystére gépeket arrafelé más nem használt, csak Izrael. Az Mirage-t meg nem is lehet összetéveszteni más (esetleg szovjet) gépekkel.

Azt viszont el tudom képzelni, hogy Izraelnek „büntiből” amerikai haditechnikát kellett ezek után vennie a francia helyett:)

 30. ZöPö (inda) — 2009-03-19 15:15 

@Empty: LÉNYEGES!!!

A Libertyn mindössze négy darab .50 kaliberű géppuska volt, „to repel boarders”, vagyis annak a megakadályozására, hogy bárki erőszakkal a fedélzetre nyomulhasson. Ezt leszámítva a Liberty fegyvertelen hajó volt, senki nem gondolta, hogy valaha is közvetlen harci cselekményben fog részt venni – nem azért építették. Ez egy igen kifinomult lehallgató cucc volt.

Az .50 kaliberű géppuskákkal repülőgépekre lőni… Hááát… A torpedóhajókra már annál inkább.

MEGINT LÉNYEGES:

1. A posthoz mellékelt fantáziarajz nem fedi a valóságot. Izrael felségjelzés nélküli gépekkel támadta a Libertyt. (Igen, VOLT NEKIK OLYAN.)

2. A hajón elhangzott az „a hajó elhagyására felkészülni” parancs. Csakhogy a leeresztett mentőtutajokat is szétlőtték az izraeli gépek, valamint lőttek a tüzet oltani próbáló, valamint sebesülteket mentő tengerészeket is (gyakorlatilag mindenkire lőttek, aki megjelent a fedélzeten). Ez símán háborús bűn, persze, az USA ezt is leboltolta Izraellel.

 28. Thaddeus Griffin — 2009-03-19 15:10 

A témához pedig:

Én leginkább a 3.2-t tartom valószínűnek. Feltételezem, ha valóban usa-izraeli összeesküvés lett volna, és feláldozták volna érte, akkor nem egy ilyen hajót küldenek oda, ami gondolom a rajta levő műszerek miatt sokkalta drágább volt, mint egy normál katonai hajó.

Az usa bár mindig abban a szerepben szeretett tetszelegni, hogy az egész világért felelős és az egész világnak jót akar, ez valójában(és érthető módon) csak addig volt fontos, míg a saját érdekeinek megfelelt. Jószolgálatot érdek nélkül egyik ország sem tesz a másiknak.

 27. proletair — 2009-03-19 15:09 

@Empty:

igen, így valóban pontosabb.

 26. Empty — 2009-03-19 15:06 

@proletair:

Gondolom inkább az Egyiptomban lévô szovjet tanácsadók voltak erre alkalmasak.

 25. ZöPö (inda) — 2009-03-19 15:05 

@Eastbay1: Gonagle kapitány igen jól manőverezett a hajóval, ezért talált csak egy torpedó. Ki is tüntették, persze csak zárt körben, csinnadratta nélkül.

Azt, hogy „alatta”, azt nem úgy kell érteni, hogy közvetlenül alatta. 🙂 A felszíni hajóra kilőtt torpedókkal meg amúgy sem tudsz tengeralattjárót eltalálni, hacsak nem épp a hajó mellett a felszínen napozik.

 24. Thaddeus Griffin — 2009-03-19 15:05 

Ehhez a témához off, de konteókban kevésbé:

vastagbor.blog.hu/2009/03/19/kormanyzati_josda

 23. proletair — 2009-03-19 15:02 

@tiboru:

ehhez persze illedelmesen hozzáteszem, hogy az egyiptomiak is bőszen zavarhattak minden környékbeli forgalmazást, amire az a repülő „rásegíthetett” kicsit.

 22. tiboru — 2009-03-19 14:51 

@proletair:

Igen, ez érdekes összefüggés és nem is zárható ki…

 21. Empty — 2009-03-19 14:15 

@proletair:

Na meg a vételével is gondok voltak.

 20. proletair — 2009-03-19 14:07 

…szemfüles Mose Dajan… Hát csapkodtam a térdem 🙂

Gondolom a hajóra csak azért került fegyver, mert a NAVY-hoz tartozott, és nem ellátóhajó volt:) Amúgy sok esélyük nem lett volna lelőni a gépeket azokkal a géppuskákkal.

Említve volt, hogy egy tengerész szerint blokkolták a hajó adásait. Talán az a EC-121 zavarhatta a Liberty „munkáját”, akár szándékosan is…

 19. Eastbay1 — 2009-03-19 13:58 

@ZöPö (inda):

Akkor viszont az is lehet, hogy a két járőrhajó által kilőtt 3-4 torpedóból 2-3 az lenti valamit találta el, egy meg a Liberty-t. Mert azért az elég rossz szöveg, hogy 3-4-ből csak 1 talál el egy ilyen qrva nagy hajót.

 18. tiboru — 2009-03-19 13:53 

@Empty:

Hehe; van ilyen, főleg, ha a cucc összeszerelése alatt az ember fogyaszt valami tudatmódosítót 🙂

 17. Empty — 2009-03-19 13:35 

@tiboru:

Igen, ez valószínû, köszönöm.

[Remélhetôleg nem ez történt:

How NOT to fire a 50 Cal Machine Gun

http://www.youtube.com/watch?v=_Px0wErIeJI]

 16. tiboru — 2009-03-19 13:25 

@Empty:

Egy ilyen hajón nem mindenki katona, sőt; nem tartom kizártnak, hogy azok, akik tudták volna, hogy melyik végén nem szabad belenézni a fegyver csövébe, már meghaltak az első percekben.

A többieknek meg nagyon nem volt kedvük kimenni a golyózáporba meg a napalmos fedélzetre, felmászni a géppuskához és megpróbálni lelőni vele a repülégépeket meg a később érkező hadihajókat…

 15. Empty — 2009-03-19 13:17 

@Empty:

Armament four .50 cal. machine guns

Nem sok. Nyilván nem s számítottak a támadásra. De, ha ôk látták, hogy izraeli felségjelûek a gépek, fordítva vajon miért nem?

Persze történt már ilyen.

 13. Empty — 2009-03-19 13:12 

Nézegettem oldalakat, egyesek szerint a Liberty egyáltalán nem tüzelt, más források szerint a hajókra már tüzet nyitott. Ha a repülôgépekre nem tüzelt, miért nem?

 12. Empty — 2009-03-19 13:07 

Israeli attack on USS Liberty (US Navy ship)

http://www.youtube.com/watch?v=fRZSzdQuOqM

 11. tiboru — 2009-03-19 12:47 

@ZöPö (inda):

Én is olvastam, hogy reggel hatkor, illetve délelőtt kilenckor volt ilyen előzetes felderítés-szagú rárepülésük a Libertyre, de – ha jól tudom – ezt csak a Veteránok Szövetsége ismételgette, aztán egy Illinois-i képviselő, bizonyos Paul Findley is felkarolta az ötletet.

Findley azonban közismert arab-barát csávó, aki a palesztin ügyért nagyon sok bozótot hajlandó felverni bárki lándzsájával…

 10. MuellR — 2009-03-19 12:24 

@Zig Zag: Perszehogy! Nem is történt meg. Mindenesetre köztudott volt, hogy az oroszok(szovjetek) és amerikaiak melyik oldalt preferálják. Izrael megpróbálta a viszonyt szorosabbá fűzni.

 9. ZöPö (inda) — 2009-03-19 12:20 

Ja, igen. A HIVATALOS álláspont mindkét részről a „tévedés volt”, ezt az USA-ban többen, Izraelben kevesebben, de vitatják.

 8. ZöPö (inda) — 2009-03-19 12:16 

Nem, nem, nem! Nagyon lényeges, hogy az izraeliek több órán keresztül repülgettek a Liberty felett, többször áthúztak felette, tehát nem „találtak valamit a vízen, aztán rávetették magukat”.

Számomra egybként az a leghihetőbb konteo, hogy a Liberty valami sokkal nagyobbnak és sokkal komolyabbnak volt a felszíni füle, ami ott úszkált alatta és arra készült, hogy több köbkilométernyi zöld üveget készítsen büntiből a Negev homokjából, ha Izrael nem játszik szépen a homokozóban. (Persze ez a nagy, fekete valami ott a Liberty alatt hivatalosan nyilván épp Honoluluban horgonyzott…) Izrael ettől volt olyan ideges és ezért akarták a Libertyt elkergetni, vagy akár elsüllyeszteni is, noha épp a legfontosabb szövetségesük hajója volt.

Inkább kitalálták a „bocs, tévedtünk” mmesét, és ebbe Amerika is belement, minthogy a fentiekből bármit is be kelljen ismerniük.

 7. Zig Zag — 2009-03-19 12:15 

@MuellR: bocs, de ilyen nem történhet. egyik fél sem (USA? SZU –később RU) sem vesz részt EGYSZERRE nyiltan egy konfliktus fegyveres megoldásában. ez alapelv. Szaakasvili elnök ezért kapott egyest biztonságpolitikából.

 6. MuellR — 2009-03-19 12:12 

Az meg külön királyság, hogy az amcsik hajót neveztek el rólam:D

 5. MuellR — 2009-03-19 12:10 

Nekem a nyugati szövetséges elmélet tetszik a legjobban. Izrael mindig keménységéről, erős kezűségéről volt híres, így teljesen elfogadható, hogy nem riadt vissza ilyen drasztikus lépések megtételétől. Machiavelli óta pedig tudjuk, hogy a cél szentesíti az eszközt. Az viszont, hogy esetleg Amerika atommal támadta volna Egyiptomot nem tűnik valószínűnek. Ennyi erővel ’56-ban nálunk is megcsiklandozhatták volna az oroszokat (persze nem nukleárisan).

 4. Zig Zag — 2009-03-19 11:07 

„Csak egy dolog van annál rosszabb, ha az ember szövetségesként megy a háborúba. Az, ha szövetséges nélkül megy.” Sir Winston Churchill

 3. Zig Zag — 2009-03-19 11:03 

tü-türü-rüttürü-rüttü-tü

 2. Ahmet — 2009-03-19 10:13 

Izreel az idok soran harom fontos teruletet foglalt el:

A Golan fensik: Amennyire tudom, mint terulet szart se er, viszont parittyaval is el lehet onnan talalni Damascust, gondolom ez az USA erdekeit nem serti, sot.

Westbank: Gazdasagilag nem hiszem, hogy sokat jelent, de van egy olyan gyanum, hogy Jordania vizellatasaban igen fontos szerepe van. Ugy remlik, hogy Amman vizellatasanak egy resze Izraeli importbol torteni jelenleg is.

Sinai felsziget: Valojaban a Szuezi-csatorna. Na, azert ha ez izraeli tulajdonba kerult volna, akkor azert mindjart kevesbe kellett volna nekik egy eros nyugati szovetseges. Vagyis kellett volna, akkor is, csak akkor Izrael mas poziciobol haverkodhatott volna.

Szoval el tudom kepzelni, hogy Amerika ezt azert szerette volna megakadalyozni, es ez nyilvanvalo volt Izraelnek. Az meg eleg elkepzelhetetlen szamomra, hogy haboru torjon ki ket orszag kozott egy „veletlen” tamadas miatt.

Igy, hogy beismertek azonnal es bocsanatot kertek, talan meg jobban is jottek ki a dologbol, mintha Egyiptomra fogjak. Az olyan atlatszo lett volna, hiszen tudtak, hogy ott fulel minden titkosszolgalat.

 1. Dirky — 2009-03-19 10:10 

„és még az ovisok, sőt, a televíziók beszélgetős műsorainak biztonságpolitikai szakértői is látják, hogy itt hamarosan komoly balhé lesz.”

Szokás szerint az egész poszt remek, de ezen külön röhögtem vagy tizenöt percet, annyira betalált…

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Ars poetica

Mert összeesküdni is jó, de összeesküvés-elméletet gyártani, terjeszteni és erősíteni még jobb. Conteo, ergo sum!

  • Legutolsó hozzászólások

    Tartalom

    CímDátum
    Vitaposzt: háború Ukrajnában2022-02-27
    Vendégposzt: Tanja Gräff ügye2022-02-02
    Felejtős a Facebook, itt az új csoportunk!2021-02-27
    Rendőri brutalitás elleni megmozdulások2020-06-18
    Koronavírus megbeszélőposzt2020-03-17
    Vendégposzt: az NSU-komplexum, avagy a dönergyilkosság-rejtély2019-07-28
    Vitaposzt: választás-konteók2018-04-11
    Vendégposzt – A kassai bombázás2017-06-26
    Michael Jackson-konteók2017-05-20
    Szolgálati közlemény: Aranykönyv-szavazás, döntő!!!2017-05-11
    Kínos Clinton-konteók (részletek)2017-03-31
    Lindbergh-konteók2017-02-26
    Toxoplazmózis-konteók2017-01-25
    Vendégposzt – Horthy István halála2017-01-06
    A BCCI-sztori2016-11-04
    Villámkonteó: a 200 ezer SIM-kártya esete2016-10-07
    Villámkonteó: robbantás a Nagykörúton!2016-09-25
    Wałęsa-konteók2016-08-21
    Posztajánló: Porton Down2016-08-15
    Reagan és a gellert kapott golyó2016-06-17
    Eyjafjallajökull-konteó2016-05-17
    Kommentposzt: Kiss László2016-04-08
    Lionel Crabb rejtélyes esete2016-03-21
    Hindenburg-konteók2016-02-26
    Bruce Lee halála2016-02-14
    Opus Dei2016-01-23
    Alapítvány-konteók2015-12-19
    Megjelent az e-Konteó2!2015-12-06
    Furcsa történetek 2.02015-11-29
    Shakespeare-konteók2015-11-12
    Frigyláda-konteók2015-10-22
    Per „Dead” Ohlin halála – 18+!!!2015-09-10
    Gary Webb, a CIA és a crack-konteó2015-08-23
    Menekült-konteók2015-07-14
    Ajánló – sorozatok és filmek2015-07-07
    Miss Liberty-konteók2015-06-22
    Na-seby (Villámkonteó)2015-04-14
    Glenn Miller eltűnése2015-04-08
    Kommentposzt: Germanwings-konteók2015-03-30
    Furcsa történetek 1.02015-03-23
    Bob Marley halála2015-03-14
    New Coke – konteók2015-03-02
    Sid Hurwich időgépe2015-02-22
    Alan Turing2015-02-10
    Kommentposzt: rejtélyes betörések2015-01-31
    Halál Chappaquiddickben2015-01-26
    Kommentposzt: Charlie Hebdo2015-01-08
    A Dreyfus-Zola konteók2015-01-05
    Megjelent az e-Konteó1!2014-12-05
    Konteókönyv-felmérés2014-12-01
    Vendégposzt: az ufó-emberrablások2014-11-28
    John Titor története2014-11-19
    Ajánló – A Kennedy-gyilkosság elhallgatott története2014-10-29
    Fort Knox2014-10-23
    Estonia-konteók2014-09-29
    Rudolf Hess története2014-09-22
    Kurt Cobain halála2014-09-09
    Eilean Mór rejtélye2014-08-18
    Balla Irma halála (részletek)2014-07-27
    Gyíkember-konteók2014-06-12
    A Kovács Béla – ügy2014-05-23
    Kitalált középkor (rövidposzt)2014-05-12
    Georgia Guidestones2014-05-03
    Elisa Lam halála2014-04-15
    Kommentposzt: Welsz Tamás halála2014-03-20
    Kommentposzt: az MH370-es járat2014-03-15
    Magic Johnson – konteó2014-03-12
    Challenger-konteók2014-02-13
    Ophélie Bretnacher halála2014-01-20
    Cicada 33012014-01-06
    Cajamarquillai üregek2013-11-27
    A körmendi gyerekgyilkosság (részletek)2013-11-21
    Vendégposzt: A Nagy Könnyűzenei Sátánista Konteó2013-11-14
    Google-konteók2013-11-03
    A Konteókönyv rendelhető!2013-10-23
    Katrina-konteók2013-10-11
    A denveri repülőtér2013-09-27
    Haszbara-konteók2013-08-25
    Génmódosítás-konteók2013-07-08
    Oopart, avagy tárgyak rosszkor, rossz helyen?2013-06-14
    Konteónak indult…2013-06-09
    Az X bolygó2013-04-27
    Ókori dodekaéderek (rövidposzt)2013-04-03
    Náci repülő csészealjak2013-03-22
    D. B. Cooper története2013-02-19
    Egy pápa lemondása2013-02-11
    A Sunstein-Vermeule – algoritmus2013-01-23
    Eltűntek2013-01-18
    Könyvajánló – Szoftverfrissítés 1.02012-12-13
    Anjikuni-rejtély2012-12-11
    Szent Malakiás próféciái2012-12-03
    Jövőbelátás-konteók2012-11-21
    Chomsky-tízparancsolat2012-11-06
    Mátrix-konteók2012-10-28
    Elbert János halála2012-10-19
    Bohemian Grove2012-09-26
    Robert Maxwell élete és halála2012-08-28
    A Zelnik-ügy – reloaded!2012-08-05
    Kazbegi dinók (rövidposzt)2012-07-20
    A Zsanett-ügy (18+)2012-07-10
    Alternatív Bermuda-háromszögek2012-07-06
    Olof Palme halála2012-05-16
    A torontói jegyzőkönyvek2012-04-21
    Phobosz-összeesküvés (rövidposzt)2012-03-22
    Jörg Haider halála2012-03-14
    Az eltűnt zászlóalj2012-03-09
    A Mary Celeste – rejtély2012-03-01
    Szcientológia-konteók2012-02-07
    Mikrohullám-konteó (rövidposzt)2011-11-12
    Népszámlálás-konteók2011-11-12
    EU-konspiráció2011-11-12
    A Djatlov-incidens2011-11-12
    Fluorid-összeesküvés2011-08-19
    Breivik-merénylet2011-07-25
    A Mikroelektronikai Vállalat – konteó2011-05-26
    Patton tábornok halála2011-05-12
    Skull & Bones2011-04-19
    Réztekercs-konspiráció2011-04-12
    AIDS-konspiráció2011-04-11
    Ajánló – kódfejtők előnyben!2011-04-09
    Moszkva és a csecsenek2011-04-08
    Gandzsa-összeesküvés2011-04-07
    A KAL-007-es járat lelövése2011-04-06
    Globális felmelegedés2011-04-05
    A móri nyolcas gyilkosság2011-04-04
    Kilenc/tizenegy2011-03-30
    A közösségi oldalak – összeesküvés2011-03-29
    Kelly doktor halála2011-03-28
    Roberto Calvi, Isten bankára2011-03-25
    Az arab világ forradalmai2011-03-23
    Martin Luther King halála2011-03-22
    Hajsza az örökmozgó és egy másféle energia után2011-03-21
    Castro és a CIA (átirányítás)2011-03-18
    A USS Liberty megtámadása2011-03-17
    Jézus-összeesküvés2011-03-16
    Ajánló – linkek2011-03-15
    HAARP-összeesküvés2011-03-14
    Chico halála2011-03-11
    JFK – 2.02011-03-10
    JFK – 1.02011-03-10
    Nőellenes világösszeesküvés2011-03-08
    Atomkonspiráció (átirányítás)2011-03-07
    Hasfelmetsző Jack – dosszié2011-03-07
    Gagarin-konteók2011-03-04
    Cigánygyilkosságok2011-03-04
    Robert F. Kennedy meggyilkolása2011-03-03
    Vérvád-konspiráció2011-03-03
    A Council on Foreign Relations2011-03-02
    A szmolenszki katasztrófa2011-03-02
    Atlantisz-konteók2011-03-01
    Nagy német adókonteó2011-02-28
    Illuminátusok2011-02-28
    Ajánló – filmek2011-02-26
    Az Elvis-legenda2011-02-25
    Tunguzka-rejtély2011-02-24
    Nikola Tesla 2.02011-02-23
    Nikola Tesla 1.02011-02-23
    Robbanás Port Chicagóban2011-02-22
    A Fenyő-gyilkosság2011-02-22
    Rákgyógyszer-konteók2011-02-21
    A főtitkár halála2011-02-21
    Nácik aranya2011-02-19
    ODESSA2011-02-18
    A romániai „forradalom”2011-02-18
    Templomosok2011-02-17
    A TWA-800 járat lezuhanása2011-02-16
    WikiLeaks-konteók2011-02-15
    A Voynich-kézirat2011-02-15
    Mormon-összeesküvés – újratöltve!2011-02-14
    Mormon-összeesküvés2011-02-14
    Szabadkőművesek 2.02011-02-13
    Szabadkőművesek 1.02011-02-13
    Bilderberg-konteók2011-02-13
    Men in Black2011-02-12
    UFO-konspiráció2011-02-11
    Jim Morrison halála2011-02-11
    Rejtélyes helyek, titkos bázisok2011-02-10
    Roswell és az M-122011-02-09
    Bermuda-háromszög2011-02-09
    Antarktisz-összeesküvés2011-02-09
    Pearl Harbor – dosszié2011-02-08
    Népek Temploma2011-02-08
    Egy pápa halála2011-02-08
    A MA-240-es járat tragédiája2011-02-07
    A „tökéletes katona”-projekt2011-02-07
    A Kurszk elsüllyedése2011-02-06
    A Litvinyenko-gyilkosság2011-02-06
    Beatles-konteók2011-02-05
    John Lennon halála2011-02-05
    Philadelphia-kísérlet2011-02-04
    Diana hercegnő halála 2.02011-02-03
    Diana hercegnő halála 1.02011-02-03
    A Seuso, a Habsburgok és egy lord – kiegészítő konteó2011-02-02
    A Seuso-ügy2011-02-02
    Titanic-sztori2011-02-01
    Holdraszállás-konteók2011-01-31
    Marilyn Monroe halála2011-01-30

    Innen jöttök